Mitä yhteistä esteettömyyden kartoittamisella ja hammaslääkärillä?
Eräässä asiakastapaamisessa kohtasin henkilön, josta aistin heti, että esteettömyysasiat nostatti kylmän hien pintaan. Taas joku tulee tänne paasaamaan siitä, mitkä kaikki asiat ovat esteettömyyden kannalta pielessä. Hän aloitti keskustelun sanomalla, että heillä on vanha talo, mutta esteettömyyskartoitus on tehty äskettäin ja se on todella pitkä. Ja ettei heillä ole missään nimessä mahdollisuutta niin mittaviin, käytännössä koko rakennuksen peruskorjausta vastaaviin remontteihin.
Jäin pohtimaan tätä asiaa. Näin koulutettuna esteettömyyskartoittajana ymmärrän valtavan hyvin esteettömyyskartoitusten arvon. On tärkeää olla yhteismitalliset suositusarvot ja määräykset, miten asioita arvioidaan, jotta arvio ei perustu yksinomaan kokemusperäiseen tietoon. Tämä on oleellista silloin, kun rakennetaan uutta tai korjataan vanhaa, jotta saadaan onnistunut lopputulos. Esteettömyyskartoituksilla on siis tärkeä paikkansa näissä tilanteissa.
Mutta miten toimitaan silloin, kun yritys haluaa olla mukana parantamassa esteettömyyttä ja toimia edelläkävijänä? Tällöin en ainakaan itse tarjoa kokonaisvaltaista esteettömyyskartoitusta, ellei ole tiedossa, että peruskorjaus on jo aivan nurkan takana joka tapauksessa.
Miksi en? Sen vuoksi, että käyntini jälkeen yritykselle jää paksu raportti siitä, mitkä kaikki asiat vaativat toimenpiteitä - ja toki muheva lasku. Yritykselle itselleen jää sitten toteutettavaksi tämä toimenpiteiden pumaska. Ja kaupan päälle tunne siitä, että lähestulkoon kaikki asiat on rempallaan ja oikeastaan rahaakaan ei korjauksiin juuri ole. Tuntuuko silloin siltä, että tässä sitä nyt edelläkävijänä porskutetaan menemään? Ei todellakaan.
Sen takia uskon prosessiajatteluun ja rinnallakulkemiseen. Uskon valtavan paljon siihen, että hyvin moni yritys haluaa toimia edelläkävijänä - myös esteettömyyden suhteen. Aihe vaatii kuitenkin pilkkomista osiin. Hyötyjen avaamista. Rinnalla kulkemista. Ymmärrystä siitä, että ei riitä, että tila on esteetön, jos siitä ei kerrota. Tai auteta yritystä kertomaan miten tila on esteetön. Ja mikäli tila tosiaan on kokonaan esteellinen, niin mitä prosesseja yrityksellä on käynnissä, jotta tästä tilanteesta päästäisiin eroon.
Miksi vertaan siis hammaslääkärikäyntiä esteettömyyskartoitukseen. kun sitä katsotaan yritysten näkökulmasta? No tässä on kyse samasta asiasta kuin silloin, kun luulet meneväsi hammastarkastukseen tai korkeintaan hammaskiven poistoon, mutta edessäsi onkin juurihoito ja kolmen hampaan paikkaus, ja tästä kaikesta iso lasku. Eihän se kivalta tunnu, kun luulit hoitaneesi hampaitasi hyvin.
Kivempaa onkin siis se, että asioista tehdään helppoja ja tarpeeksi pieniä yrityksille ottaa vastaan - ja käynnistää tärkeä, edelläkävijyyden prosessi, joka ennen pitkää tuo myös lisää kassavirtaa!